Mój przegląd miasta pod względem dostępności do sprzedaży i usług dla niepełnosprawnych wykazał niedostosowanie parkingu przed największym polskim bankiem PKO BP oraz lokalnym Bankiem Spółdzielczym. W tym smutnym katalogu znajduje się także ZUS i niektóre apteki. Miło z kolei zaskoczył Urząd Skarbowy, gdzie funkcjonuje wyznaczone miejsce parkingowe oraz sprawna i dostępna winda. Co prawda osoba na wózku ma możliwość dojazdu jedynie na parter budynku, ale tamże mieści się biuro obsługi interesanta, a przy konieczności załatwienia indywidualnej sprawy odpowiedni urzędnicy schodzą do petenta. Naczelnik Urzędu Skarbowego Małgorzata Targalska zapewniła mnie, że występuje o dodatkowe miejsce parkingowe dla inwalidów. Jej urząd jest przyjazny nie tylko dla osób z widoczną niepełnosprawnością, każdy niepełnosprawny ma prawo do obsługi poza kolejnością. O jakości pracy tego urzędu świadczy także możliwość porozumiewania się przy pomocy języka migowego z przeszkolonym w tym celu urzędnikiem. W obraz Szczytna pozytywnie wpisuje się Poczta Polska, która ma dogodne podjazdy dla klientów na wózkach.

Na koniec kilka słów o lokalnych sklepach. Sytuacja nie wygląda dobrze, częste wejścia po schodkach lub wąskie drzwi, to swoista bariera dla osób na wózkach. Lepiej jest w Kauflandzie, gdzie duża powierzchnia ułatwia zakupy klientom niepełnosprawnym. Sklep INTERMARCHE zasmuca z kolei brakiem miejsc parkingowych dla inwalidów. To tym bardziej niepokojące, iż jest to nowy budynek, gdzie w warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu winna być wskazana liczba miejsc parkingowych, z których korzystają niepełnosprawni. Prezes spółki BALANS (wynajmującej ten lokal) Nella Zarówna natychmiast zwróciła się do odpowiednich służb w celu wyjaśnienia braku zabezpieczenia w tym przedmiocie. Z wyjaśnień służb technicznych wynika, że w najbliższym czasie miejsca parkingowe dla klientów niepełnosprawnych zostaną utworzone zgodnie z obowiązującymi przepisami. Cieszy ta deklaracja, ponieważ wszystko wskazuje na pozytywne podejście do niepełnosprawnych: w sklepie zatrudniane są osoby z niepełnosprawnością, a toalety dla klientów dostosowano do potrzeb inwalidów.

Reasumując, mój przegląd dostępności towarów i usług dla osób niepełnosprawnych nie napawa dumą. Dlatego z okazji minionego niedawno Dnia Konsumenta życzę wszystkim niepełnosprawnym jak najszerszego dostępu do usług podmiotów prywatnych i publicznych, a osobom odpowiadającym za istniejący stan rzeczy życzę, by nigdy nie musiały się znaleźć na ich miejscu.

Agata Gołaszewska-Horak